Koja

Kirjaudu sisään »

Luontoa säästävä jäynä - ei mennyt ihan lapaan

huhtikuu, 1995

Indecsin fuksijäynä vuonna 1995 olikin sitten taas semmoinen, joka puhutti paljon ja varmasti muistetaan pitkään. Annetaanpa ensin asianosaisten purkaa mieltään:"Jäyniä on tehty teekkarihistorian aikana satoja, jotain aivan uutta meidän on keksittävä", todettiin yksimielisesti Tuotantotalouden koulutusohjelman jäynäpalaverissa TTKK:lla (Tampereen Teknillisestä korkeakoulusta) tiistai-iltana 25.4.95.

Suunnitteluoluiden virittelemänä kerhohuoneen tiloissa 25 tutalaista fuksia ylikuumentelivat aivosolujaan. Sitten keksittiin: kehoitetaan opiskelijoita säästämään energiaa aivan käänteentekevällä tavalla. Idean isä toteaa ideastaan: "Tämähän on kaikille kiva juttu: TOAS säästää sähköä, TPO tienaa kerätessään maksut sadoista jäynän pohjalta tehdyistä puheluista, TiTekilta saa maksut 1600 kopiosta ja meilläkin on hyvät mahdollisuudet selvitä teekkarikasteeseen ja vappukulkueeseen ensimmäiseltä paikalta!"

Keskiviikkoaamun hetkinä 1600 opiskelijataloutta (pääasiassa 2 ja 3 hengen soluja) saivat postinsa mukana kehoituksen asentaa WC-istuimiensa huuhtelusäiliöön ½ l muovisen pullon. Tällä tavalla TOAS säästäisi tuhansia litroja vettä päivässä sekä säästäisi myös sähkönkulutuksesta, joka on seurausta vesipumppujen tekemästä työstä.

Mikäli pulloa ei olisi asennettu perjantaihin klo 15 mennessä ja ilmoitettu tiedotteessa mukana olleeseen puhelinnumeroon asian olevan hoidossa TOAS perisi automaattisesti 40 mk tarkastusmaksun sekä lisäksi 100 mk pullon asentamisesta, jos se vielä mahdollisena tarkastushetkenä uupuisi.Puhelinnumerot olivat tietysti Teknisen Korkeakoulun muiden kiltojen puhelinnumeroita, sekä yliopistolta kauppatieteilijöiden, BOOMI ry:n, puhelinnumero. Noin 800 kirjeessä olleessa puhelinnumerossa vastasi tutalaisten oma asianmukaista tarinaa sepittävä puhelinvastaaja. Näin voitaisiin dokumentoida osa tehdyistä soitoista jäynäkilpailun tuomaristoa varten.

No niin, ideahan oli tietysti aivan hyvä, useimpien kohteeksi joutuneidenkin mielestä - teekkarit ovat keskimäärin kuitenkin melko huumorintajuista porukkaa ja ainahan ei minkään voi, jos toisilla on lyhyempi pinna kuin toisilla. Kaikki tämä käy ilmi varsin perusteellisesti laaditusta jäynädokumentoinnista, johon sisältyy mm. soittolistoja reagointitietoineen puhelinvastaajan purusta, tilastotietoja jäynättyjen asuntokohteiden luuriintarttumisaktiivisuudesta sekä pullojakauma (kossupullo ylivoimainen ykkönen 35 %:lla). Kyseiset puhelinnumerot soivat varsin vauhdikkaasti, mutta kumman tyynesti muiden kiltojen puhelinpäivystäjät homman kuitenkin ottivat.

MUTTA: Toisen nimellä esiintyminen on aina ja kaikkialla tuomittava teko, ja tässä tapauksessa oli kyllä huomattu jättää tiedotteesta nimi TOAS pois, mutta logo oli oikea! Ja lisäksi vielä allekirjoittaneeksi laitettu nimi oli vahingossa (?) harmittavan yhteneväinen kyseisessä firmassa oikeasti työskentelevän henkilön nimen kanssa. Näin tuli aiheutettua kovasti paljon harmia "omalle" luukunvuokraajallemme, mikä ei tietenkään ole tarkoitus ja mitä ei missään tapauksessa tulisi päästä koskaan tapahtumaan. Toinen asia sitten on ne hajonneet pöntönkannet, kun kaikki eivät osanneet ko. toimenpidettä oikein suorittaa…

Summa Summarum: Jälleen kerran hyvä ja kehityskelpoinen idea jätti hieman pahan maun