Koja

Kirjaudu sisään »

Indecs / Konsernin jäynät: kanalasta Kiina-keskukseen ja viemäripilkistä sukellusveneeseen

huhtikuu, 2011

Alussa oli kosto. Materiaali-insinöörikilta MIK oli jäynännyt Indecsiä menestyksekkäästi läpi 2000-luvun alun muun muassa piilottamalla mädäntyviä silakoita kiltiksen tiskikoneeseen. Hampaiden kiristelyn jälkeen revanssi päätettiin ottaa keväällä 2004 MIKin vuosijuhlien aikaan. Itse juhlassa pahaa-aavistamaton MIKin hallitus sinetöi muuttumisensa MaatalousInsinööriKillaksi allekirjoittamalla vastaanottosopimuksen samalla, kun Konsernin iskujoukko muunsi mikkiläisten kiltahuoneen aidoksi EU-standardit täyttäväksi kanalaksi. Aamun koitteessa tuoreet maataloustuottajat löysivät tiloistaan 11 elävää kanaa virikkeineen.

Kanalaiskun jälkeen Konserni on tehnyt useita uutiskynnyksen ylittäneitä jäyniä sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla. Kuopiolaiset on saatu pysäyttämään ilmastonmuutos hyppäämällä, salolaiset taas harhailemaan vaalikonelabyrinttiin ja hakemaan alkoholiveronpalautuksia nauttimatta jääneistä juomistaan. Vuonna 2010 kotkalaiset ehtivät jo innostua uudesta maamerkistään, kun Konstruktions Oy kääri hihat ja alkoi pystyttää keskelle toria 400 metriä korkeaa kiinalaisen kulttuurin keskusta. Torin luonteen säilymisestä huolehdittiin rakentamalla arkkitehtonisesti ansiokas pilvenpiirtäjä erityisten pylväiden varaan, millä oli myös toinen merkittävä etu: teknisesti ilmatilassa sijaitsevalle rakennukselle ei tarvittu varsinaista rakennuslupaa. Torin alla olevan parkkihallin kantokyvystä huolestunutta Ylen toimittajaa rauhoitti vakuutus siitä, että sädehoitomenetelmä varmistaa riittävän maaperän stabiloinnin. Päivän päätteeksi kotkalaisille jouduttiin valitettavasti tuottamaan karvas pettymys, kun rakennus paljastuikin vain tulevaisuuden visioksi.

Video Kotkan Kiina-keskusjäynästä:

Myöskään tamperelaiset eivät ole jääneet osattomiksi Konsernin tempauksista. Keväällä 2011 huhtikuiseen aamuun heränneet työmatkalaiset saivat hieraista silmiään. Lisääntyvän päivänvalon myötä Ratinan suvannosta paljastui sinne ankkuroitunut punatähtinen sukellusvene, jonka kaikuluotaimet pyyhkivät kuuluvasti Laukontorin rantaa. Mysteeri Suomen sisävesistöön tunkeutuneen ПИРЭТА-aluksen ympärillä levisi koko kansan tietoisuuteen Aamulehden, Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Yleisradion sekä eri radiokanavien välityksellä. Seuraavana päivänä Konserni päästi liikekannallepanoa pelänneet suomalaiset jännityksestä paljastaessaan, että rynnäkkösukellusvene oli vain läpikulkumatkalla varmistamaan Turun olemassaoloa. Venäjän federaation keskusrekisteri oli täysin sattumalta vaatinut Turun kaupungilta tästä todisteita vain muutamaa päivää aiemmin.

Video Tampereen sukellusvenejäynästä: 

Kurkistus kuinka sukellusvenejäynä oikein toteutui: 

"Terveen uhoamisen lupaukset lunastetaan työllä ja hiellä" eli kuinka jäynä tehdään

Konsernin jäynäprosessi noudattaa res. ltn, DI Vesa-Matti Marjamäen lanseeraamaan ILPO-syklin vaiheita:

  1. Alkuvuodesta jäynätiimi kokoontuu yhteen juhlistamaan etukäteen syksyllä otettavaa, n:ttä murskaavaa SM-voittoa. Tulevaa voittoa mainostetaan kuuluvasti TTY:n käytävillä. Ideoita sinkoilee valtavan INNOSTUKSEN vallitessa.
  2. Seuraavan kuukauden aikana kukin tiimin jäsen pohtii hiljaa mielessään, mitä tulikaan luvattua ja mistä revitään projektille tarvittava aika tentti- ja työkiireiden keskeltä. Ennen SM-kisoja pitää lisäksi voittaa Tampereen karsinta, jonka taso on usein itse finaalia kovempi. Eletään lievää LANNISTUKSEN aikaa.
  3. Maaginen jäynäidea ilmaantuu. Hankitaan sponsoreilta betonimylly, 200 metriä työmaa-aitaa ja toimiva pullonpalautusautomaatti kertomatta, mihin niitä käytetään. Lainataan niin ikään ilmaiseksi kuorma-auto tai traktori peräkärryineen. Hitsataan ja hiotaan, pakataan 3,3 tonnia jäynämateriaalia kuljetuskuntoon ja siirrytään pelipaikalle. Jäynätään, annetaan haastattelut medialle ja siirrytään yöksi editoimaan videota. Vaiheen nimi on täydellisen kuvaavasti PONNISTUS.
  4. Voitetaan ylivoimaisesti kaikki sarjat, tietysti. Vuokrataan sukellusvene paikallisen laivayhtiön kesän vetonaulaksi. Juhlitaan rahoilla kaikkia tulevia voittoja. Konserni ei ole koskaan hävinnyt jäynäkilpailua, johon se on osallistunut. Prosessin päätösvaihe on luonnollisesti ONNISTUS.